Maleisie - van koude douche naar heerlijk

5 augustus 2018 - Kuching, Maleisië

Dus.. na ons afscheid bij de Treehouse en een kleine Mac Donalds bij het vliegveld in Chiang Mai met Lau gingen we op pad!

In Bangkok verliep alles voorspoedig. Na aankomst in Kuala Lumpur werd me meteen duidelijk: alles is hier anders. KL is enorm. En het is veel minder goed aangegeven waar je heen moet. Het staat er wel maar op de cruciale momenten twijfel je - zonder uitsluitsel gevend bordje. Maar. Nadat we een paar keer onze Hollandse mond benut hadden is het gelukt: we hebben internet en een taxi en zijn op weg naar ons hotel. Het is inmiddels 23u.

Aangekomen blijkt het niet het droomhotel van de website. Daar waar ik ervan uitging dat ramen toch een soort basis functionaliteit zijn blijkt dat ik me daarin vergis. De kamer is raamloos - een soort bunkertje. Er is op het terrein geen alcohol te vinden. Ook geen cola light. Toch een beetje basis voorwaarden. Met mijn vitamine watertje waag ik me in mijn bunker. Ik laat Maxe tandenpoetsen en zet haar een slaap maskertje op terwijl ik de tassen reorganiseer. De backpack heeft het niet gehaald. Er is een heel vak losgescheurd.

Ik ben nog opgefokt. Begin aan de Thaise Wiskey - speciaal meegenomen voor dit soort momenten. Oef. Ff slikken denk ik. Dan zie ik ze. Jut en Jul kakkerlak. Ik heb heel weinig geduld. Ik heb recentelijk van Lau begrepen dat mijn - mep ze dood mentaliteit - niet erg humaan is. Nu check ik of Maxe slaapt - pak de xomplimentaire slippers en mep ze naar het hiernamaals. Sorry.

Dan waag ik me onder de - best wel luxe - regendouche die helemaal prima is. Alleen leiden de vlekken op de muur me een beetje af van deze regen experience. Als laatste probeer ik - na nog een Thaise wiskey met vitamine water - nog ademhalingsoefeningen en melatonine pillen maar te slapen. Dat gaat niet. Ik blijf wakker worden de airco te hoog. Ik Sta op en schrijf een enorm slechte recentie op TripAdvisor. Eat that! Maar. Het lucht te fel. Een te droge smaak. Zucht. 0530 gaat de wekker.

Maxe is lief bij het opstaan. Beetje gedesoriënteerd. Iets over digi boarden op school. We gaan. Airportshuttle. Terug op KL. Onoverzichtelijk. Honger want geen ontbijt. Moeten tas laten wrappen want kapot. We halen de boarding. Gelukkig - croissant opgepikt onderweg.  Poe. Niet heel soepel allemaal en moe. Heel moe.

Malayasian Airlines is volgens Maxe - sjieke maatschappij - incluis entertainment. Het lukt mij om nog een half uurtje slaap te pikken. Maxe wordt alleen maar drukker.

Heftig dit. Vlucht ook behoorlijk turbulent. Maar rond 1130 landen we dan toch op Kuching. Mooi vliegveld. Benieuwd naar de eerste Borneo’se indrukken.

Eerste indruk: ze houden van kinderen - en blonde kinderen in het bijzonder. Ze merkt er zelf niks van (denk ik) maar ik zou ook op pad kunnen zijn met een filmster. Ze steelt de show!!!

We worden opgehaald en naar ons hotel gebracht. Kamer gelukkig al klaar. En heel prima plek en kamer. Het licht begint weer te schijnen!

We zijn vroeg maar de kamer is al klaar. He he. De kamer is heerlijk. Geen balkon maar dat wist ik. Lekkere bedden. Fijne airco. Bad. Schoon. Ramen. Uitzicht. Hoe belangrijk.

Even bijtrekken en dan op weg om een koffer te kopen. Er is een winkelcentrum vlakbij.

Daar aangekomen begin ik te beseffen dat Maleisië echt een heel ander land is dan Thailand. Sowieso  is de (niet alcoholische) islamitische invloed helder: veel dames met allerlei varianten op sluiers. Maar. Ook dames zonder sluier. Ik denk 50/50. Het winkelcentrum oogt super westers. Sowieso verkopen ze koffers - en tegen hele fijne prijzen. Maar verder ontdekkend - ze verkopen gewoonweg alles. We belanden in een soort Maleisische Action vol met - heel  weinig Ringit - aanbiedingen. Koffer is zo gekocht. Biertjes - chippies en andere noodzakelijkheden ook. Maleisië is westers met - bijna Thaise - prijzen - maar je kunt er dus we gewoon alles op elke straathoek krijgen. Wat een verschil met Chang Mai!???

We gaan in het winkelcentrum eten. Maxe smult van ei en rijst.

Ik begin al een beetje te wennen!

Terug in het hotel wagen we ons in het zwembad. Allebei nog gebroken natuurlijk. Happy hour. De wijn ok. Net vakantie. Lekkere bedjes. Warm water. Mooi uitzicht over de rivier. Dus... Pizza en een bak noodles verder naar boven. Lekker douchen en op tijd naar bed. Morgen vroeg op - we gaan het Bako park bezoeken. Worden om 8u opgehaald.

We zijn er! Van koude douche naar toch best wel lekker - alleen heel anders!!!