Camper perikelen - toch wel een echt avontuur!

13 augustus 2021 - La Rue-Saint-Pierre, Frankrijk

Inmiddels vrijdag 13 augustus en na mijn enthousiaste blog-start moet ik constateren dat ik nu al   weer bijna op de terugweg ben en ik eigenlijk niks heb geschreven. De reden daarvoor is eigenlijk simpel: alle nieuwe dingen kosten ongelofelijk veel tijd en energie. En dat is heerlijk maar laat weinig ruimte voor schrijfwerk. Ik realiseer me dat ik voordat ik weg ging - ik geen camper - geen kampeer - en eigenlijk ook weinig Frankrijk ervaring had. Daarom in deze uodate Camperen voor ultra beginners - mijn 'lessons learned' - doe er je voordeel mee of lach je suf als je het al lang wist en niet kan geloven dat ik die basics op mijn leeftijd nog niet onder de knie heb.

De route ging uiteindelijk via Duinrell naar Duinkerke naar Normandie. Toen naar de Loire en vervolgens weer terug naar Normandie. Het was heerlijk ;-)

Camper rijden en parkeren voor groentjes

Campers van meer dan ca 20 jaar oud hebben geen standaard airco. Dat geeft niks - alles piept en kraakt en je wilt echt niet harder dan 100 rijden op welke weg dan ook. Het verschil in decibellen met raampje open en raampje dicht is gering. Het stelt wel eisen aan je audio installatie. Want knappe radio die daar nog overheen kan. Neem dus oortjes mee. Die dienen meerdere doelen ;-)

Ook al voelt het zo - campers vallen niet zo maar om. Je kunt gerust harder dan 20 rijden in een bochtje. Ook met de dode hoek en het achteruit rijden valt het mee. Dochters van 11 kunnen prima kijken of je geen paaltjes omver rijdt. Het duurde wel even voordat we deze onder de knie hadden. Vonden de auto's achter ons vast niet altijd leuk. Maarja - dat is dan ook misschien wel de belangrijkste les: als je groot bent gaan ze toch wel voor je aan de kant - zeker als je er een beetje cool bij blijft kijken… Iedere Fransoos tot nu toe heeft gesnapt (vrijwillig of niet) dat ik op dat smalle straatje met mijn camper rustig wacht tot hij in zijn achteruit terug rijdt. Ik ga dat alvast zeker niet doen en als het moet zet ik een bakkie koffie todat hij zover is.

Ja alles rammelt en ja de vering lijkt bijzonder maar dat betekent niet dat je bij elke hobbel  bang hoeft te zijn voor een lekke band of een reconstructie van je chassis. Hij is ervoor gemaakt - ook als je randje randje zit met je geladen gewicht.

Dat gewicht is wel een dingetje. Hij rijdt een stuk lekkerder als ie licht is. En water is op de meeste campings gratis. Dus - legen die (vuilwater) tank voor je gaat rijden en water tanken doe je dan maar als je aankomt. Scheelt al snel 100 kilo. En vol hoeft ie echt niet.

Ja hij is breed en ja hij is lomp en ja hij is hoog. Maar gelukkig zijn de meeste wegen en tunnels dat ook. Ik ben maar 1 tunnel tegen gekomen waar ik met mijn drie meter niet onderdoor kon. Dat was wel een lastminute ontwijk actie - want de bordjes - daar kun je niet altijd op rekenen. Camper nog heel daarna. Ik ook dankzij de adrealine stoot. Wel op blijven letten dus.

Dus toch echt alle kastjes dichtdoen. En de koelkast aanzetten. En de raampjes echt dicht. Ook de dakraampjes. Echt. Echt niet vergeten.. Dus…

Het mag wel niet maar tieners slapen heel lekker als je aan het rijden bent. Zeker in hun eigen bed. Voordeel van een camper van +20 jaar is dat gordels achterin toen nog niet verplicht waren!

Laat die pootjes zitten. Echt. De camper beweegt toch wel als iemand zich lomp omdraait. En op je knieën in de modder - of nog erger - op je rug eronder omdat het palletje op een andere stand moet - is het echt niet waard. Je bent dan niet lui - gewoon praktisch.

Waterpas is overschat. Oh. En de blokken moeten aan de kan van het druppeltje. Dat was ook fijn geweest als iemand me dat had gezegd… Ik snap dat het voor de hand ligt voor de meesten. Maar dus niet voor mij.

Neem wel haringen en scheerlijnen mee. Ook als de verhuurder roept dat het niet nodig is. Nadat ik twee keer s'nachts natgeregend ben terwijl ik in mijn ondergoed de luifel van de camper sta te redden - om vervolgens alles doorweekt aan te treffen de volgende ochtend - zet ik die luifel vast met haringen en scheerlijnen. En de weggewaaide prullenbak ook. Wel zo lekker.

Camper onderhoud doe je bij aankomst of bij vertrek. Tussendoor is gemiddeld handig. Missschien een chemisch toiletje. Dat dan weer wel. Kan niet vaak genoeg..

Je kan een camper (net zoals een auto) rijden met een verzwikte enkel. Als je tenminste een goede Franse brace op de kop weet te tikken!

603C6D9C-8444-46F8-9BE2-4844154083C1C5181090-C87A-4F40-AE45-E25BCE9B4754B6F36FCB-D265-4153-B68A-3E7BF399F34A

Kamperen 2.0

Drinken en koffie. De basics. Regel je goed. Koud drinken gaat goed in de ijskast van de camper (als je hem tenminste onderweg op de dynamo zet!!!). Verder toch die nespresso inpakken. En nee - je hoeft je niet bang te laten maken over Ampères en stroom en zo - de nespresso doet het ook op een 6 ampere paaltje - ook zonder de koelkast uit te zetten - en als ie er toch uit mocht blazen zal je zeker niet de eerste en ook niet de laatste zijn. Daar zijn beheerders voor.  Als je echt melkschuim wilt op je koffie neem dan ook een (laag wattage) opschuimertje mee. Want dat gepruts met zo'n dingetje op batterijen is het niet.  En wees gerust. Je bent zeker niet de enige Nespresso of opschuimer. Hele campings vol met gelijkgestemden op dat vlak.

Dat bed boven de cabine - dat laat zich bereiken via een trapje waarbij je dan jezelf als het ware met hoofd vooruit in lanceert. Eruit is precies andersom. Ik heb me laten vertellen dat anderen het doodeng vinden om naar te kijken maar eigenlijk viel het me niks tegen.

De truc met die prullenbak die iedereen lijkt te hebben (losse paaltjes - driepoot - zet je in elkaar - houdt je vuilnisbak recht) is dat ook daar een haring in moet en dat de zak onder de pootjes moet worden geklemd. Dan is ie stormvast. Doe je dat niet dan zet je hem op een dag zeker vijf keer opnieuw in elkaar. Pas na (durf te vragen) onderzoek heb ik dit ontdekt. Ik snap nu waarom iedereen zo'n ding heeft. Fijn hoor.

Een camper is misschien luxe maar het is zeker geen bungalow. Dus. Je hebt elke dag dezelfde kleren aan. Of het nu koud of warm is. Wij hadden het zo koud dat ik er liefst ook in sliep. Verder is het krap. Alles moet dus gemakkelijk aan of uit kunnen - incluis de schoenen. Alles met veters kun je gerust thuis laten - alles wat strak zit ook. Douchen is nergens een pretje maar moet nou eenmaal twee keer per week. Natte doekjes voor de rest zijn prima.

Verwarming is lekker. Tenminste als ie het doet. Het doorgronden van de basis beginselen van de ringverwarming is mij niet gelukt deze vakantie. Dan wordt het in een camper toch - net zoals in een tent - aardig frisjes. Wij hadden weer pech. Het is alleen maar koud en nat geweest - op de laatste drie dagen na. Ik had graag meer sokken, meer handdoeken, meer theedoeken en meer truien ingepakt en minder jurkjes, fladderdingetjes, korte broeken en vestjes. Die gaan allemaal schoon weer terug….. Verder is van alles 1 setje prima. Er zijn wasmachines. En drogers. En winkels om truien - fleecedekentjes en handdoeken te kopen. Gelukkig.

Een stand airco is de ultieme luxe. Die wil je niet missen. Wij hebben hem helaas niet vaak  gebruikt maar die twee keer waren we uiterst dankbaar.

Dat chemische ding legen. Werkt. Met handschoenen. Wel op de ontluchter drukken en hem niet op zijn kop houden. Klepje naar boven dus. En fijn als ie niet helemaal vol is. Best zwaar.

Kinderen kunnen heel goed afwassen. Neem wel een extra flesje afwasmiddel mee…..

84AA7C28-81E1-4F6D-9239-0E834F3221F93CC0937B-47ED-475E-BE97-C724C7E67BFA

Frankrijk voor beginners

Je kunt alles kopen in Frankrijk. In Frankrijk boodschappen doen is ook veel leuker dan thuis. Zoek in Google Maps op Leclerc, Intermarche of Carrefour en er is er altijd wel eentje in de buurt. Wel een beetje verdwaal winkels. Ze hebben er werkelijk alles. Dus het is echt one-stop-shop. En Franse boodschappen zijn veel leuker dan Nederlandse ;-)

Wat ze er niet hebben is we belangrijk. Ik heb geen vegan dingetjes gevonden voor de niet-zuiveldrinker of eter onder ons. Dat kan gerust aan mij liggen - zo goed is mijn Frans niet. Maar slim plan om die havermelk, haverfraiche en haveryoghurt mee te nemen. De rest kan rustig thuis blijven.

Voor ik wegging zei iedereen: reserveer een camping. Natuurlijk zei ik dan - on top of it als ik ben - allemaal al geregeld! Nou dat doe ik dus niet meer. Natuurlijk moet je de plekjes die je samen met vrienden doet reserveren en een paar nachtjes om te starten is ook wel leuk. Maar de leukste ervaring is toch ook een camping zoeken die plek heeft en daar dan naartoe rijden. Eigenlijk zijn de campings die wij spontaan hebben bezocht de leukste. Ik vind Campercontact een top app. Eerlijke recensies en behoorlijk accuraat!!!

Als je een ander restaurantje wilt vinden dan die met het typische toeristenmenu (hamburger, frites, pizza, misschien crêpes) - check dan Tripadvisor. Prima tips.

Als de Française bij de bakker chagrijnig doet - hou je in - dat hoort erbij.

Franse ziekenhuizen en EHBO's zijn best ok. Ik heb inmiddels geen enkel Frankrijk avontuur gehad zonder en het lijkt er een beetje bij te horen. Vooral de prijzen zijn ok. Minder dan 50 euro voor een röntgenfoto en een recept voor verband en krukken.

Ze spreken geen Engels. Eigenlijk nergens niet. Eerder Duits of Nederlands. Jammer. Maar het is wat het is….

Mijn gezinnetje voor beginners (of ervaren gezinsleden)

Twee weken zonder hondjes is echt genoeg. Daarna missen we ze te erg.

Gezelschap is heerlijk. En fijn. En fun. Maar samen hebben we het eigenlijk ook heel leuk.

Zwemmen en Pony's zijn dan wel belangrijk. Heel. Belangrijk.

En ik moet ook Echt Zwemmen. Ook als ik daar geen zin in heb. Echt.

B969BDFB-785D-4779-8CE8-11776E4EE708A3F0A49B-3A83-42AD-A28F-1542C2B331030B56B110-CAC2-4EC7-BFDE-E56FE42928FF2B35B023-F961-4FE1-BFD3-A53CFFD953FE

Hoe leuk was het? Het was ultiem genieten. We hadden wel heel veel regen. Echt heel veel. En storm. En kou. En ook ongeluk (ik ben op dag 4 zo hard door mijn enkel gegaan dat ik naar de EHBO moest en me hardop heb afgevraagd of ik de camper nog wel naar huis kon rijden). Gelukkig was ik met lieve vrienden die me een paar dagen goed verzorgd en gepamperd hebben. Uiteindelijk kon ik gelukkig met brace weer rijden. Inmiddels hebben we echt een lekkere routine. Kostte inpakken de eerste keer een halve dag zijn we nu met een uurtje weg. En alles heeft zijn plek. Ik ga morgen weer als het aan mij ligt. Ik vind het heerlijk!

Mijn avonturen on the road volgen. Beetje mosterd na de maaltijd maar leuk voor later… ;-0

47173504-A885-4EDE-8256-857A7E7825E691102E67-5A6D-4383-AD75-7177A14F4750

1. MAJ Van den Biggelaar:
    13 augustus 2021
    Mooie ervaring op gedaan toch,wel jammer van het weer.
    Maar je bent jong en wil wat leuk
    Groetjes van Marietje en Daisy
  2. Margriet:
    13 augustus 2021
    Haha liefie, wat een hilarisch verhaal en heel cool dat jullie dit allemaal gedaan en beleefd hebben. Neemt niemand meer af die mooie herinneringen 🍀🍀❤️
  3. Wimmy:
    15 augustus 2021
    GEWELDIG! Krijgen we ook een blog van Maxe? ❤️
  4. Monique:
    16 augustus 2021
    Uhm @Wimmy - dat denk ik niet. Wel een mooi (mondeling) verslag verwacht ik! 🤣🤣🤣😂
  5. Pauke teunissen:
    17 augustus 2021
    haha ohoh …ik houd deze bij de hand als we eens camperneigingen krijgen. Snel ff live bijkletsen! x
  6. Suzanne:
    22 augustus 2021
    Wat een super leuk verslag moon, ben benieuwd naar jullie volgende avontuur!